Nowy Statut Sołectwa Wiązownica-Kolonia. Uchwała z dnia 26 listopada 2019 roku.
STATUT SOŁECTWA WIĄZOWNICA-KOLONIA
Stary Statut Sołectwa Wiązownica Kolonia
Rozdział I
Nazwa i teren działania samorządu
§ 1.1. Ogół mieszkańców wsi Wiązownica Kolonia stanowi Samorząd Mieszkańców Sołectwa.
2.Nazwa Samorządu Mieszkańców Sołectwa brzmi: „Sołectwo Wiązownica Kolonia”.
3.Teren działania sołectwa obejmuje obszar wsi Wiązownica Kolonia.
§ 2. Sołectwo Wiązownica Kolonia jest jednostką pomocniczą Miasta i Gminy Staszów.
§ 3. Sołectwo Wiązownica Kolonia działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
– Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
– Ustawy z dnia 26 listopada 1998 o finansach publicznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148),
– Statutu Miasta i Gminy Staszów,
– niniejszego Statutu.
§ 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sołectwie rozumie się przez to Sołectwo Wiązownica Kolonia.
Rozdział II
Zakres zadań Sołectwa
§ 5.1. Do zakresu zadań sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne przekazane mu przez Radę Miejską w drodze uchwały.
2. Sołectwo w szczególności realizuje zadania z zakresu:
a) współdziałania z organami gminy poprzez wyrażanie opinii co do planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego teren sołectwa, uciążliwości środowiskowych, lokalizacji inwestycji, remontów kapitalnych obiektów ogólnospołecznych, budowy i naprawy dróg, zmian w rozkładzie jazdy środków komunikacji zbiorowej i rozmieszczenia przystanków, przebiegu układów komunikacyjnych, rozmieszczenia punktów handlowych, gastronomicznych i usługowych, wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
b) dbałości o obiekty komunalne, socjalne, kulturalne oraz sportowe,
c) podejmowania uchwał dotyczących zarządu mieniem gminnym, przekazanym uchwałą Rady Miejskiej lub na podstawie ustaw,
d) kształtowania zasad współżycia społecznego oraz właściwych postaw mieszkańców, a w szczególności gotowości niesienia pomocy sąsiedzkiej, kultury współżycia mieszkańców, wzajemnego szacunku, propagowania gospodarności, oraz poszanowania mienia i przepisów prawa,
e) podejmowania działań na rzecz umacniania rodziny,
f) organizowania różnych form opieki społecznej oraz pomocy sąsiedzkiej dla mieszkańców znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
g) organizowania czasu wolnego dzieci i młodzieży,
h) podejmowania działań mających na celu umocnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
i) organizowania i uczestniczenie w przedsięwzięciach o charakterze kulturalno-oświatowym, sportowym, wypoczynkowym oraz z zakresu profilaktyki zdrowotnej,
j) występowania z inicjatywami poprawy warunków ekologicznych, sanitarnych i estetycznych środowiska, stanu ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpowodziowego i współdziałanie z właściwymi organami w tych sprawach,
k) inicjowania czynów społecznych na rzecz społeczności lokalnej,
l) rozwiązywania sporów sąsiedzkich.
§ 6. Sołectwo realizuje swoje zadania w szczególności poprzez:
a) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,
b) współpracę z organami gminy oraz organizacjami społecznymi,
c) opiniowanie spraw dotyczących sołectwa,
d) występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej w sprawach sołectwa i gminy,
e) pomoc w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych,
f) współpracę z radnymi.
§ 7. Sołectwo posiada zdolność sądową oraz zdolność do uczestniczenia w postępowaniu administracyjnym.
Rozdział III
Organy Sołectwa
§ 8.1. Organami sołectwa są:
– zebranie wiejskie,
– sołtys.
2.Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
3.Zebranie wiejskie może powoływać także inne stałe lub doraźne organy sołectwa, np. komisje lub komitety – określając zakres ich działania i tryb wyboru ich członków.
§ 9. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym sołectwa.
§ 10. Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający stałe miejsce zamieszkania na jego terenie w rozumieniu Kodeksu Cywilnego oraz czynne prawo wyborcze.
§ 11. Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:
a) podejmowanie uchwał w sprawach należących do zakresu zadań sołectwa,
b) wybieranie i odwoływanie sołtysa i rady sołeckiej,
c) przyjmowanie sprawozdania i dokonywanie oceny działalności sołtysa i rady sołeckiej,
d) powoływanie i odwoływanie innych organów sołectwa,
e) zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla sołectwa.
§ 12.1. Zebranie wiejskie zwołuje się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
2. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy lub na wniosek:
a) rady sołeckiej
b) Burmistrza
c) Rady Miejskiej
d) co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu.
tablicy ogłoszeń oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, najpóźniej na siedem dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 13.1. Zebranie wiejskie jest ważne jeżeli mieszkańcy sołectwa zostali o nim powiadomieni zgodnie z wymogami niniejszego statutu i uczestniczy w nim 1/5 mieszkańców uprawnionych do głosowania. W razie stwierdzenia braku wymaganej liczby uczestników przewodniczący zebrania zarządza odbycie zebrania po 30 minutach. Po upływie tego terminu zebranie wiejskie podejmuje obrady i jest ważne bez względu na liczbę uczestników.
2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów uczestników, w głosowaniu jawnym.
3. Liczbę stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania określa Burmistrz na podstawie dokumentacji ewidencji ludności.
4. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
§ 14.1. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. W razie nieobecności sołtysa lub potrzeby zastąpienia go w obradach, zebranie wiejskie wybiera inną osobę na przewodniczącego obrad w głosowaniu jawnym.
2.Zebranie Wiejskie wybiera protokolanta.
3.Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisuje sołtys lub prowadzący zebranie i protokolant.
4.Dokumenty z zebrania wiejskiego (oryginał protokołu, listę obecności, podjęte uchwały i wnioski oraz opinie), prowadzący zebranie przekazuje Burmistrzowi w ciągu 7 dni od daty odbycia zebrania.
Jeżeli sołtys nie zwoła zebrania wiejskiego w ciągu 14 dni od złożenia wniosku, zebranie wiejskie zwołuje Burmistrz.
Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje sołtys poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, najpóźniej na siedem dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 15. Sołtys jest organem wykonawczym sołectwa.
§ 16. Do obowiązków i kompetencji sołtysa jako organu wykonawczego należy w szczególności
a) zwoływanie i przewodniczenie zebraniom wiejskim,
b) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia lokalnej społeczności,
c) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz wobec władz, instytucji i organizacji,
d) opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa w sprawie przyznawania im zasiłków i innej pomocy oraz wniosków o ulgi z zakresu podatków, opłat i innych należności,
e) potwierdzanie okoliczności, których wymagają przepisy prawa,
f) prowadzenie zarządu tymi składnikami, które gmina przekaże sołectwu do korzystania oraz akceptowanie dokumentów z tym związanych,
g) stosowanie w ramach sołectwa obiegu dokumentów finansowych (należności podatkowe, wpływy z działalności gospodarczej), zgodnie z wytycznymi Skarbnika Miasta i Gminy,
h) sporządzanie sprawozdań,
i) kierowanie realizacją uchwał organów gminy i zebrania wiejskiego w odniesieniu do sołectwa,
j) wykonywanie powierzonych przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,
k) prowadzenie w niezbędnym zakresie dokumentacji sołectwa.
§ 17.1. Rada sołecka jest ciałem opiniodawczo-doradczym i wspomaga działalność sołtysa.
2.Rada sołecka składa się z 4 członków.
3.Rada sołecka wybiera ze swojego grona przewodniczącego.
4. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenia zwołuje sołtys lub przewodniczący rady.
5. Uchwały rady sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków rady, w głosowaniu jawnym.
§ 18.1. Do zadań rady sołeckiej należy:
a) przygotowanie zebrań wiejskich, sporządzanie dokumentacji z zebrań (protokołów, projektów uchwał, opinii),
b) zebranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,
c) opracowywanie i przedkładanie zebraniu wiejskiemu projektów programu pracy sołectwa oraz projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,
d) opracowanie informacji ze swej działalności.
§ 19.1. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
2. Sołtys i przewodniczący rady sołeckiej
może uczestniczyć w sesjach Rady Miejskiej bez
prawa głosowania.
3.Sołtys i przewodniczący rady sołeckiej ma obowiązek uczestniczyć w naradach okresowych i szkoleniach organizowanych przez Burmistrza.
4.Sołtysowi i przewodniczącemu rady sołeckiej przysługuje prawo:
– zabierania głosu w dyskusji zgodnie z regulaminem obrad sesji Rady Miejskiej zawartym w Statucie Miasta i Gminy,
– składania wniosków,
– udziału w pracach stałych komisji Rady Miejskiej na zaproszenie przewodniczącego komisji lub na własny wniosek, bez prawa do głosowania,
– zwrotu kosztów przejazdu na sesje Rady Miejskiej, posiedzenia komisji oraz z tytułu załatwiania innych niezbędnych obowiązków.
5. Sołtys ma ponadto prawo do diety w wysokości określonej uchwałą Rady Miejskiej.
§ 20. Sołtysowi lub członkowi Rady Sołeckiej przysługuje prawo uczestniczenia przy odbiorze zadań inwestycyjnych, modernizacyjnych i remontowych realizowanych na terenie sołectwa ze środków budżetowych gminy lub realizowanych z częściowym udziałem tych środków.
§ 21.1. Realizując zadania statutowe Sołtys korzysta z pomocy Urzędu Miasta i Gminy w zakresie:
– zaopatrzenia w materiały biurowe,
– wysyłki pism urzędowych,
– kserowania pism.
2. Wykonanie czynności, o których mowa w ust. 1 wymaga zgody Sekretarza Miasta i Gminy lub Kierownika Wydziału Organizacyjnego.
§ 22. Kadencja sołtysa, rady sołeckiej oraz innych organów powołanych przez zebranie wiejskie trwa 4 lata i upływa z dniem wyborów nowych organów, najpóźniej w trzy miesiące od daty ogłoszenia wyników wyborów do Rady Miejskiej.
§ 23.1. Wybory sołtysa i rady sołeckiej zarządza Rada Miejska, a przeprowadza je Burmistrz, najpóźniej w trzy miesiące od dnia ogłoszenia wyników wyborów do Rady Miejskiej.
2.Zebranie wiejskie na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej zwołuje Burmistrz w porozumieniu z sołtysem. Miejscem zebrania jest lokal służący celom publicznym.
3. Zarządzenie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru organów sołectwa podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez rozplakatowanie obwieszczeń na terenie sołectwa, najpóźniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
4.Burmistrz wyznacza spośród pracowników Urzędu Miasta i Gminy swego przedstawiciela odpowiedzialnego za przeprowadzenie wyborów. Zadaniem przedstawiciela Burmistrza jest otwarcie zebrania, stwierdzenie jego ważności, poinstruowanie uczestników zebrania o zasadach wyboru sołtysa oraz rady sołeckiej i przeprowadzenie wyboru przewodniczącego zebrania, który prowadzi dalej obrady. Przedstawiciel Burmistrza służy głosem doradczym oraz czuwa nad przestrzeganiem przepisów prawa oraz statutu sołectwa.
5.Burmistrz zapewnia pracownika do obsługi biurowej zebrania.
6.Wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej dokonuje zebranie wiejskie w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania. Głosowanie przeprowadza się oddzielnie dla wyboru sołtysa, oddzielnie dla wyboru rady sołeckiej.
7.Sołtysem oraz członkiem rady sołeckiej może zostać wybrany obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów, ukończył 18 lat życia, na stałe zamieszkuje na terenie sołectwa i nie został prawomocnym wyrokiem sądu pozbawiony praw publicznych.
8. Dla przeprowadzenia głosowania w toczących się wyborach organów sołectwa, zebranie wiejskie wyłania komisję skrutacyjną w składzie 3 osób, w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej. Członkowie komisji skrutacyjnej wybierają ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
9.Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
– przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
– przygotowania kart do głosowania; kandydatów umieszcza się na kartach według kolejności zgłoszeń,
– wydawanie kart do głosowania uczestnikom spotkania po wyczytaniu ich nazwiska z listy
obecności przez przewodniczącego komisji lub sekretarza,
– przeprowadzenie głosowania,
– ustalenie wyników głosowania,
– sporządzenie protokołu wyborów,
– ogłoszenie wyników wyborów.
10.Głosowanie odbywa się kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady Miejskiej. Nieważne są karty całkowicie przedarte oraz inne niż ustalone.
11.Głosowanie odbywa się w ten sposób, że każdy głosujący
– w wyborach sołtysa pozostawia nieskreślone jedno imię i nazwisko kandydata, a pozostałe skreśla
– w wyborach rady sołeckiej – pozostawia nie-skreślone 4 imion(a) i nazwisk(a) kandydatów, a pozostałe skreśla.
12.Za wybranych uważa się tych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów według sporządzonego protokołu wyborów, podpisanego przez komisję skrutacyjną, przewodniczącego zebrania i przedstawiciela Burmistrza.
13. Rada Miejska zarządza przedterminowe wybory dla wyboru sołtysa w przypadku śmierci, odwołania lub pisemnej rezygnacji poprzedniego sołtysa. Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa, informując o tym Burmistrza.
§ 24.1. Protest co do ważności wyborów może złożyć każdy mieszkaniec sołectwa w terminie 3 dni od dnia wyborów.
2.Organem przyjmującym i rozpatrującym protesty jest Burmistrz.
3.Burmistrz w terminie 7 dni rozpatruje protest i zawiadamia wnoszącego protest.
4.Odwołanie od rozstrzygnięcia Burmistrza, o którym mowa w ust. 3 przysługuje mieszkańcom do Rady Miejskiej w terminie 3 dni od otrzymania rozstrzygnięcia Burmistrza.
5.Odwołanie mieszkańców od rozstrzygnięcia Burmistrza Rada Miejska rozpatruje na najbliższej sesji.
6.W przypadku gdy Rada Miejska uzna protest za zasadny Burmistrz obowiązany jest do przeprowadzenia ponownych wyborów sołtysa, w terminie 14 dni od podjęcia uchwały przez Radę Miejską.
§ 25.1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być odwołani, na wniosek co najmniej 1/5 mieszkańców sołectwa, przez zebranie przed upływem kadencji jeżeli:
– nie wykonują swych obowiązków,
– naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrań wiejskich,
– stracili zaufanie mieszkańców.
2.Z wnioskiem o odwołanie sołtysa z tych samych przyczyn może się zwrócić do zebrania Burmistrz.
3.Uchwała o odwołaniu z zajmowanej funkcji podejmowana jest przez zebranie wiejskie w głosowaniu tajnym, po wysłuchaniu zainteresowanego i dla swej ważności wymaga bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów obecnych na zebraniu.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa sołectwa oraz zasady
zarządu mieniem gminnym w sołectwie
§ 26. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu.
§ 27. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe na mieniu gminnym pozostają nienaruszone.
Rozdział V.
Nadzór nad działalnością sołectwa
§ 28.1. Nadzór nad działalnością organów sołectwa sprawuje Rada Miejska i Burmistrz, w zakresie przestrzegania prawa i realizacji zadań statutowych.
§ 29. W razie sprzeczności uchwały zebrania wiejskiego z przepisami prawa, niniejszym statutem lub interesem gminy Burmistrz zawiesza jej wykonanie i przekazuje sprawę do rozpatrzenia Radzie Miejskiej. Rada Miejska po wysłuchaniu sołtysa lub przewodniczącego rady sołeckiej może uchylić uchwałę.
§ 30.1. W razie powtarzających się działań sołtysa naruszających przepisy prawa lub niniejszego statutu, Burmistrz, informując o tym Radę Miejską, może wezwać do zaprzestania takich działań, wskazując zaistniałe uchybienia.
2. Jeżeli sołtys nie zastosuje się do wezwania Burmistrz zwraca się do zebrania wiejskiego o odwołanie sołtysa.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 31. Rada Miejska w Staszowie w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy, tworzy i znosi sołectwo lub zmienia jego granice.
§ 32. Zmiany statutu uchwala Rada Miejska na wniosek zebrania wiejskiego, Burmistrza lub z
własnej inicjatywy, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
§ 33. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego oraz podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Miasta i Gminy Staszów.